Hilangkan Penat Semasa Mengandung Untuk Ibu Yang Bekerja

Hilangkan Penat Semasa Mengandung Untuk Ibu Yang Bekerja

Ramai orang kata doktor ni sibuk sangat. Sampai tak ada masa makan, nak buang air tak sempat dan tak ada kehidupan. Kebanyakannya memang macam tu. Tapi, sekarang saya lihat macam lebih relaks sikit sebab ada doktor yang sempat jadi model, tulis blog, travel dan macam-macam aktiviti lain.

Sebenarnya apa-apa kerja pun memang macam tu. Waktu kerja dituntut untuk bekerja sungguh-sungguh. tapi tetap tak menghalang kita untuk buat hobi sendiri. Jadi, rasanya dengan pembahagian masa yang betul, untuk mengecap kehidupan adalah tidak mustahil.



Masa zaman saya sebagai houseman dulu, bermula dengan posting yang orang kata paling susah dan paling sibuk, iaitu O&G atau perbidanan. Kat Sabah ni ada 3 hospital kerajaan dan hospital wanita dan kanak-kanak memang khas untuk wanita dan kanak-kanak saja. Jarak antara rumah saya dengan hospital tu dalam 15-20 minit kalau tak jam.

Awal-awal sampai memang tak ada kereta. Jadi tumpang kawan pergi kerja yang sama-sama posting. Kami bertolak dari rumah lepas Subuh. Kat sana kan Subuh pukul 5. Kena bangun awal pagi, sembahyang Subuh dalam keadaan dah siap nak pergi kerja. Lepas bagi salam, baca doa 2-3 kerat, terus kena bertolak dah.

Masa zaman saya tu, masih sistem oncall. Maknanya kerja siang, sambung ke malam dan kerja sampai petang esok. Tapi dalam sebulan 8-10 kali saja oncall sebab houseman agak ramai. Ada hospital yang selang 2-3 hari kena oncall.

Masa tu, memang makan tak terjaga. Bayangkan lepas Subuh dah keluar rumah memang sarapan entah ke mana. Roti atau biskut memang selalu ada dalam beg, konon sarapan pagi dalam perjalanan ke hospital. Tapi masa itulah lapar dan mengantuk, mestilah tidur yang paling best.

Makan memang tak tentu hala. Kerap juga perut masuk angin sampai sakit kepala tapi terpaksa juga teruskan kerja. Teepaksa lah ambil ubat tahan sakit. Dan ubat gastrik yang air tu memang selamba ja minum 1 cawan macam minum air. Kalau tak tahan juga, terpaksa makan tramadol sebab dia tak ada kesan kepada perut, tapi dia akan menyebabkan rasa pening dan terhuyung-hayang. Kerja macam orang mabuk tapi terpaksa jugalah. (Jangan tiru aksi ini. Sila ambil ubat mengikut aturan).


Terpaksa Berlari-Lari Masa Mengandung


Sampailah ada seorang kawan saya ajak join Shaklee untuk buat bisnes. Kami dulu kat kolej sama-sama mata duitan. Alang-alang dah join ahli, saya cuba lah produk Shaklee yang paling meletup iaitu susu soya dia, Energizing Soy Protein (ESP).




Pertama kali saya minum, memang tak boleh terima rasa dia. Tak macam soya langsung, mungkin sebab dia tak manis sangat macam soya beli kat kedai atau dalam kotak. Tapi senang lah nak minum, 2-3 sudu masuk dalam shaker, bancuh dengan air masak, goncang dan terus diminum.

Lepas minum ESP rasa lain sikit. Rasa kenyang lebih lama dan rasa lebih bertenaga. Minum waktu pagi, walau pergi kerja awal tak ada masalah sebab senang nak sediakan. Biasa pun kalau kerja banyak sangat memang tak terasa lapar dah. Tapi dengan ESP rasa lebih bertenaga.

Jadi, ESP memang patut jadi pilihan breakfast untuk orang yang terlalu sibuk sehingga tak sempat nak sarapan pagi. Kalau tak suka pun minum kosong macam tu, boleh campur dengan apa-apa minuman kegemaran, contohnya susu segar apa-apa perisa. Saya suka campur dengan susu strawberi. Ada orang suka campur jus. Saya tak boleh terima sangat. Jus oren je boleh. Ada yang blend dengan kurma dan kacang badam dan blend dengan buah-buahan.

Sampai sekarang saya masih amalkan ESP. Masa saya mengandung anak sulung hari tu, saya bertugas di posting yang agak sibuk juga, iaitu Jabatan Kanak-Kanak (Paediatrik). Masa tu memang dah sarat dah, tapi kat department paeds, houseman memang dijangka lebih agresif. Maklumlah budak-budak lebih fragile daripada orang dewasa.

Kalau ambil darah, atau apa-apa ujian memang houseman yang perlu hantar sendiri, perlu trace result sendiri untuk dapat keputusan yang cepat. Kadang-kadang kalau kes kecemasan, contohnya pesakit berada dalam ICU memang nak cepatlah, terpaksalah juga berlari-lari dapatkan keputusan.

Alhamdulillah dengan tambahan vitamin-vitamin lain semasa mengandung, berjayalah juga saya mengharungi kehidupan zaman houseman yang penuh cabaran tu.

Semasa mengandung anak kedua pun saya masih aktif, walaupun dah sarat sampai staf-staf tegur jangan berlari-lari.

Anyway, kalau ada ibu mengandung yang selalu penat lesu saya cadangkan boleh la cuba ESP ni. Tapi lagi baik ambik set hamil Shaklee terus untuk cukupkan keperlukan nutrisi untuk ibu dan bayi. Kalau perlukan konsultasi atau nak cuba vitamin-vitamin Shaklee boleh

whatsapp saya di 012 621 1883 atau klik link ini

www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883
www.wasap.my/60126211883


Comments

Popular posts from this blog

Ibu Menyusu Sakit Belakang Apa Yang Patut Dibuat?

Ibu Ini Dah Serik Masuk Wad Masa Mengandung Anak Pertama Kerana Alahan Teruk

Kebaikan Susu Ibu Untuk Bayi Berbanding Susu Formula