Ibu Ini Dah Serik Masuk Wad Masa Mengandung Anak Pertama Kerana Alahan Teruk

Ibu Ini Dah Serik Masuk Wad Masa Mengandung Anak Pertama Kerana Alahan Teruk


Semua ibu sedia maklum, apabila disahkan mengandung dan membuka buka di klinik sama ada klinik kerajaan atau swasta, doktor atau misi akan menerangkan kepentingan vitamin-vitamin untuk ibu dan bayi semasa mengandung. Jadinya, ibu akan dibekalkan dengan beberapa vitamin termasuk zat besi, vitamin B Complex, asid folik dan vitamin C. Ada ibu menggelarkannya sebagai vitamin 3 serangkai, macam penyakit 3 serangkai pula, Semua pun nak 3 serangkai ya..

Masalahnya yang saya dapati dengan vitamin 3 serangkai ini ibu mendapati susah untuk makan setiap hari kerana pelbagai masalah tersendiri. Antaranya pil zat besi perlu diambil semasa perut kosong untuk penyerapan maksimum tetapi dalam keadaan perut kosong, mungkin boleh menyebabkan iritasi dan ibu mungkin rasa loya ataupun muntah. Jadinya, termuntah sekali zat besi tu.

Sehingga ada ibu yang makan jarang-jarang dan ada yang tidak makan langsung.Ini boleh membawa kepada masalah anemia yang boleh menjejaskan ibu dan bayi dalam kandungan. Memang terdapat beberapa pil zat besi yang dicipta untuk memudahkan ibu-ibu mengandung. Di klinik saya, jika ibu tak tahan dengan vitamin 3 serangkai kami ada 2 lagi pilihan, iaitu Obimin dan Iberet. Namun, masih ada ibu yang tidak boleh makan kedua-duanya.



Untuk mengelakkan ibu disuntik dengan zat besi, kami menasihati ibu untuk membeli pil zat besi jenama lain di farmasi. Saya sendiri mengamalkan vitamin Shaklee dan sangat selesa dengan vitamin ini. Walaupun makan selepas makan nasi, tapi Hb tetap maintain di atas 11.

Kali ini saya akan berkongsi testimonial seorang ibu mengenai perbezaan kandungan kali pertama dan kedua yang mana untuk kandungan kedua, dia menggunakan vitamin Shaklee.

Perbezaan antara mengandung anak pertama dan kedua

Sekarang kandungan saya dah masuk 23 minggu.. Kira dah nak masuk 6 bulan. Saya alami perbezaan yang ketara antara mengandung sekarang dan yang pertama dulu..

1st pregnant : Saya belum kenal Shaklee, saya makan vitamin klinik kerajaan which is ada folik acid, b complex, iron tablet dan vit C... Tapi saya bukan jenis yang compliance sangat.. Selalu saya skip ubat-ubat klinik ni.. hihi.. Saya selalu minum susu dutch lady dan fresh milk.. Saya tak minum anmum sebab Misi klinik kata tak bagus (saya pernah minum sekali je. Dah beli sekotak anmum coklat... then lepas Misi kata tak elok terus saya stop.

Pregnant sekarang (kedua) : Saya makan full set shaklee untuk ibu mengandung which is ada ESP, VITALEA, VITAMIN C, OSTEMATRIX, B COMPLEX.. OMEGA saya akan start consume lepas 6 bulan nanti... Saya macam pregnant 1st dulu saya bukan la jenis compliance sangat.. Hihi.. tapi saya lebih disiplin sikit banding pregnant 1st dulu.. Susu saya jarang minum sekarang.. sangat jarang...

Pregnant 1st :

  • Saya alami alahan yang sangat teruk.. Lembik.. Saya selalu ke emergency department.. Kena cucuk masuk air.. Kena masuk wad semalaman sebab hyperemesis gravidarum... (alahan teruk).. Saya selalu MC sebab alahan teruk sampai selalu geng-geng wad mengata.. (Tapi ada aku kesah??? Aku yang rasa..bukan hampa...hahaha)
  • Saya selalu kena tangkap mengkarung sebab tak kalsium.. alaaaa, kejang kaki tu... Setiap malam saya menjerit panggil laki suruh tarik kaki.. Haha.. Sampai dia kata, awak ni janganlah jerit malam-malam.. Kang apa pula orang fikir.. Hahaha (ada aku kesah?)
  • Seawal kandungan 5 bulan keluar stretchmarks!!!! Banyak!!! Hitam!!! Ya Allah... sangat stress.. Dari awal kehamilan saya sapu macam-macam.. Bio oil la, minyak Johnson la.. Tapi ada jugak (Tak dapat terima kenyataan) Dan paling tak best kesan stretchmarks tu saya jadi sangat gatallll... Tergaru-garu perut macam monyet... hahaha
  • Saya mudah letih, sakit pinggang...
  • Saya alami keputihan yang teruk.. (Sangat teruk sampai kena masuk pessari.. Ok, taknak cite banyak bab ni)

2nd pregnant:

  • Alahan still ada.. melepek juga tapi tak seteruk yang 1st.. Saya tak pernah ke emergency department, tak pernah masuk wad dan TAK PERNAH MC!!!
  • Setakat ni dah 23 minggu, saya tak pernah lagi kena tangkap mengkarung.. Kira malam-malam takde la saya terjerit-jerit.. Hahaha
  • Setakat ni masih tak ada stretchmark.. Tak ada langsung.. Saya sapu minyak Johnson je.. Hihi.. So tak ada la tergaru-garu lagi macam  macam monyet
  • Saya lebih bertenaga of cozzz
  • Tiada langsung keputihan!!! Magic!!
Perkongsian daripada Puan Mareeya Muda.

Wahhh.. tentu ibu-ibu excited baca perkongsian ni kan? Lagi-lagi yang memang tak boleh telan vitamin klinik tu.

Masih ada harapan ok..

Selain pengambilan suplemen, pemakanan dan aktiviti lain semasa mengandung juga perlu diambil perhatian. Elakkan makanan yang boleh menyebabkan muntah atau mencium bau yang boleh buat kita rasa loya.

Kalau berminat, boleh baca artikel yang saya tulis mengenai cara atasi morning sickness dan alahan mengandung.

Set Hamil Shaklee Salah 1 Pilihan Dan Merupakan Pilihan Terbaik

Apa ibu rasa lepas baca perkongsian ni?

Tak sabar nak try vitamin Shaklee kan? Grab sekarang dan rasailah sendiri. Tetapi ada juga beberapa ibu yang mungkin tak dapat kesan yang sama atau mungkin juga kerana tak makan dengan cara yang betul.

Jadi, mesti dapatkan produk Shaklee ni daripada orang yang tahu nak consult dengan betul. Bukan nak cari yang murah sahaja.

Kalau tak, bukan sahaja merugikan wang anda, tapi juga anda boleh jadi penyebar berita palsu di media sosial.

Kepada ibu yang mempunyai masalah untuk telan vitamin dari klinik, Shaklee adalah salah 1 pilihan yang terbaik untuk ibu-ibu mengandung.



Untuk sebarang konsultasi atau nak tempah produk,  boleh hubungi saya:

Fyda Noh : 012 621 1883 (www.wasap.my/60126211883)

Comments

Popular posts from this blog

Ibu Menyusu Sakit Belakang Apa Yang Patut Dibuat?

Kebaikan Susu Ibu Untuk Bayi Berbanding Susu Formula